Friday, June 24, 2011

Skolavslutning

Ska det va' så ska det va'! Cap and gown och hela köret. Man går ju bara ut Kindergarten en gång, hoppas jag.






















Nästa år blir det hårda bud i en ny skola: första klass i en "charter school" som det kallas. Mer om det i ett senare inlägg, ni får googla så länge. Då börjar han 7:45 på morgonen och slutar 16. En timmas läxa varje dag, och en läsplatta att läsa böcker på får de. Uniform med slips och kavaj. Det ni. Mamma är inte helt nöjd, men man får ta seden dit man kommer helt enkelt.

4 comments:

Hanna said...

Herrejesus, 8 timmar i skolan verje dag? Inte fritids alls inom den tidsramen? Här går de 8-13.20. Sedan fritids. Och vi blir strängt tillsagda att barnen måste läsa sin läsläxa 15 minuter varje dag. Hårda pix i Sverige...

NEWYORKMAMMAN said...

Just den har skolan ar lite speciell. Deras approach to learning, ursakta att jag ar lojlig och blandar sa mycket engelska men jag kan inte uttrycka mig annars, ar lek. Barnen leker in det de lar sig. De sitter alltsa inte stilla i bankar hela dagarna utan har tydligen kul. Skolan presterar otroliga resultat, barnen ar tydligen lyckliga och glada, allt ar frid och frojd. Vad vet jag, barn kan kanske mer an vad vi tror? Lek tror jag pa och det ar viktigt att de far leka. Om de dessutom far lara sig samtidigt ar ju det bra. Det ar den dar timmen laxa om dagen som jag inte gillar. Jag vet inte hur det ska ga till i detta hushall. Att han ar i skolan sa lange ar val som att vara i fritids i Sverige kan jag tanka mig? Uniform med slips gillar jag inte heller forstas. Men de ar ju sadana har, med sina konsdesignerade klader.

vally said...

Jättefina bilder.
Hälsa och gratta Ph till hans första examen. Kallar man det så?
Kanske är det bra med allt i ett, beträffande upplägget med skolbunden tid.
Läxläsning en timme. Vem kollar sådant...
Åt fanders med slipsen.
Återigen, himla fräsiga bilder på en liten kille, som fyller sex år först om fem månader och redan har gjort sitt första skolår.
Heja dig, älskade Ph, och välkommen till Sverige.

camillos said...

Men han är ju för söt i sina röda kläder!