Wednesday, July 27, 2011

Glest på bloggfronten

Vi är i Sverige och behovet av att blogga är inte så stort för min del, tyvärr.

Jag tycker om mitt sockertoppsliv som jag lever när jag hälsar på i mitt älskade fosterland om somrarna. I år bor vi i kära vänners hus med trädgård, studsmatta, lekstuga och stor altan med utemöbler. Inomhus har vi tre barnrum proppfulla med favoritleksakerna Lego, dockor, Brio, dator, böcker, you name it! Det är skönt att bo själv. Skönast är det nog för mormor och morfar.

När vi är i Sverige äter vi pizza, thaimat, Manna-frutti, varm choklad, mormors bröd, ost, Bregott, ostbågar, dillchips och dip, kaffe, saft, grillad kyckling från ICA, kalvsylta, sockerkaka, smörgåstårta, Bragokex, munkar, smågodis, revbenspjäll, grädde, rädisor, ostkaka, Maxburgare, och lite till. Det är mycket man ska ta igen när man är borta så länge.

Vi har lunchat hos Morran, shoppat på Allum, klippt och stajlat håret på stora, hälsat på "Icakuriren", fikat med sockerkaka många gånger hos mormor och morfar, badat i Landvettersjön, badat i havet, lekt med morbror och moster, handlat på ICA Maxi, hoppat jättemycket studsmatta, varit i Majorna, badat i Lygnern, och ändå har det mest regnat och varit kallt hela tiden.

Jag har tagit seden dit jag kommit och läst en deckare: Glasbruket av Arnaldur Indridason. Den var som deckare brukar vara: spännande men ganska antiklimaktisk mot slutet. Jag ska läsa Som någon annan bäddar av Hanna Lans tänkte jag, i bokform. Jag vill även kika på Alex Schulmans bok och Katerina Janouchs barnmorsketrilogi. Jag är inte mycket för deckare. Problemet är att när jag läser en bra bok blir jag som uppslukad och ignorerar mina barn! De får titta på TV hela tiden, i princip tills jag har läst färdigt boken. Därför läser jag bara skräp.

Idag skiner solen. Lillkillen uttryckte en önskan igår om att inte gå utanför trädgården! Han vill vara här hela dagen och det tycker jag låter förståndigt. Kanske blir det en liten promenad ner till badviken eller affären, men absolut ingen bilfärd.

Nu ska jag bläddra lite i Elloskatalogen. Ungarna tittar ju ändå på TV.

3 comments:

vally said...

Mormor från köksbordet i Landvetter:
Trevligt och informativt inlägg.
Det är en mil mellan oss.
I dag kan jag erbjuda stekt makrill. Den levererades direkt från havet i går kväll.
Vilken favvis bland barnen . Haha!.
Tack stora P för att du städade mina köksskåp och klippte gräs i går
Kram gumman.
Vi ses snart allihopa.

Hanna Lans said...

Meh! Min bok heter ju "Som någon annan bäddar" ju...

NEWYORKMAMMAN said...

Men herreguuuuuud!!!! Vad ar det med mig? Ska genast andra. Pinsamt!