Saturday, September 24, 2011

Nappavvänjning(!)

När vår minsta fyllde tre, för en vecka sedan, skulle hon sluta använda sin napp. Det har vi pratat om hur länge som helst. När hon skulle lägga sig på kvällen på sin födelsedag var hon så ledsen och arg för att hon inte fick sin napp. Jag försökte i en kvart in i det längsta vara pedagogisk och trösta och resonera, till slut satte storebror ner foten! Jag fick mig en rejäl utskällning helt enkelt. Jag fick bland annat veta vilken hemsk mamma jag var som lät hans lillasyster ligga där och skrika efter nappen, när det var hennes födelsedag och allt! Då ska man vara glad, inte ledsen och ligga och gråta. Hon skulle minsann ha sin napp tillbaka och jag skulle sluta med min attityd! (Hrm, var kommer den kommentaren ifrån tro)? Han var så trött på allt skrik och tjat och han ville minsann sova, inte ligga och lyssna på en massa gråt. Nu skulle lillasyster ha sin napp, basta! Okej...jag lommade snopet iväg och hämtade en napp och sedan somnade de så sött båda två. Kvar satt jag i sängen med lång näsa och undrade vem som var förälder egentligen? Nappen får vi väl sluta med nästa födelsedag då.



Ni som har mig som Ansiktsbokvän har redan läst historien en gång, men jag tyckte att den tålde att upprepas.

10 comments:

Marie A said...

Varför vänta tills nästa födelsedag? Ta bara en dag i veckan som känns bra så att det inte förknippas med att hon skall ha kul för att det är hennes födelsedag. Och det kommer ju dessutom snart en jul, lämna den till jultomten. Häng upp den i ett "nappträd" det finns många sätt. När våra barn slutade så hängdes de upp i ett nappträd hos mormor så kunde man dom gå och titta till dem om de så önskade. =))

vally said...

En teckning. Härligt.

Många råd att nappa på.
Brukar lösa sig av sig självt.

Trädet var kul.

Va gulligt av Phoenix.
Glöm inte att berätta om att mormor finns...;-).
Kramelipuss

Ulrica said...

Vi bestämde oss för att lämna nappen hemma när vi drog till fjälls en vecka i vintras...gick hur bra som helst (som tur är) =)

H-S said...

Underbar historia!

Hälsa dem!

Kram

Anna said...

Ja, att "glömma nappen hemma" är mitt tips också. Aktuellt hos oss är tumavvänjning... lite svårare "att glömma hemma" om man säger så. Misstänker att Märta kommer bli första vuxna människan som tar en "tumsugarpaus" några ggr om dagen.

mockapocka said...

Men här fick man mer detaljer! Man kan tycka att han hade en poäng där. Sedan kan man tycka att det finns en poäng med själva nappslutandet också. Det är svårt. Men ni löser det säkert tillsammans. En vacker dag... ;)

Hanna Lans said...

Sonen fick skriva en önskelista till tomten och sedan skickade vi iväg napparna till tomtenissarna. "Jag önskar två kaninisar" dikterade sonen för mig. Och nissarna skickade två kaninisar, kan man tänka! Dessa klappade han lite på när han saknade sina nappar, då blev han glad igen.

NEWYORKMAMMAN said...

Ja jag tyckte mest att det var just en kul historia att dela med mig av. Vill jag att nappen ska bort sa aker den bort, svarare an sa ar det inte. Jag tycker min son ar klok och himla snall, det var det jag ville understryka. Och lite att jag ar en himla mesig morsa, kanske.
Min son slutade pa sin 4-arsdag. Helt tvart. Inga problem. Det ar battre att gora det nar de vet vad som hander och kanner att de har kontroll over situationen.

camillos said...

Annars kan man göra som jag gjorde. Mot min stackars syster och hennes man. Jag var barnvakt åt deras söta två i deras hem och när jag lämnade över barnen och åkte hem hade jag visst dotterns ENDA napp i min ficka.
Hon vrålade hela natten, det stackars lilla flickebarnet...
Så här långt efteråt kan vi bara konstatera att det ändå gick smidigt. ELler i alla fall fort...

NEWYORKMAMMAN said...

Elak moster!