Friday, December 9, 2011

Bara for att slippa plugga tanker jag gora den dar enkaten som Morran gjorde. Ni ar val vansinningt intresserade?

1) VAD GJORDE DU FÖR TIO ÅR SEDAN?
Julen 2001, det stammer val? Hur kan du komma ihag det Hanna? Vanta nu, da tror jag att vi akte till Sverige! Men just vid den har tiden hade vi nog inte akt annu. Min stora tjej var bara nastan 4 och jag var hemma med henne pa heltid for hon var i sin skola pa formiddagarna endast. Jag minns att det inte var sa himla roligt faktiskt, att bara ga och dra. Jag minns ocksa att vi hade en hejdundrande luciafest hemma hos oss och att jag hade lagat stort julbord. Det var tider det! Alla amerikaner var makta imponerade. Vi var valdigt sociala pa den tiden...tank vad som hander med sallskapslivet nar man plotsligt har tre barn! Speciellt en vild gosse som tycker om att roja runt. Ack Ack. Men vi har det bra nu med.
2) VAD GJORDE DU FÖR ETT ÅR SEDAN?
Julpysslade med mina barn. Och bakade. Jag var narvarande, sa att saga.
3) FEM SNACKS DU GILLAR?
Lakrits, svenskt godis, ostbagar, Cheez-its, fikabrod (sa slar vi tva flugor i en small sa att saga).
4) FEM SÅNGER DU KAN HELA TEXTEN TILL?
En himla massa psalmer, hela Elefantboken (en visbok for barn), varenda svensk julvisa som finns tror jag, en hel dros engelska barnvisor, och vaggvisor. You name it--jag kan dem! Ar det nagot jag kan sa ar det barnvisetexter. Majas alfabetssanger--hur manga bokstaver ar det i alfabetet egentligen? Jag kan varenda sang! OK, jag ska inte skryta mer nu. Det ar bara det att jag ar sa stolt over mig sjalv.

6) FEM DÅLIGA VANOR?
Jag borstar tanderna med oppen mun; kan inte sitta stilla; dricker inte upp mitt kaffe pa morgonen; glommer lagga in osten i kylen; slanger viktiga papper bara for att jag tycker det ar for stokigt att spara dem; slanger andras saker for jag tycker det ar for stokigt att spara dem; slanger mina egna saker for jag tycker det ar for stokigt att spara dem; bloggar istallet for att plugga; kan inte vanta pa nagonting, knappt ens en minut i kon pa Starbucks; har inget talamod...fem?
7) FEM SAKER DU GILLAR ATT GÖRA:
Umgas med mina barn och min man, plugga, handla klader pa natet, lasa, blogga. Och tusen andra saker!
8) FEM SAKER DU ALDRIG SKULLE KLÄ DIG I, ELLER KÖPA:
Nu ska vi se, vad ar inne nu...jag skulle aldrig kla mig i en armlos polotroja; kjol och kavaj; klader med sasongsmotiv pa (det ar inte sa poppis i Sverige men har kan man ju kopa klader med julgranar pa till Jul, eller spoken till Halloween, hjartan till Valentines, agg till Pask, etc,.) over my dead body!; flip-flops; moonboots. Vad jag aldrig skulle kopa var en svarare not...billig skit pa rea? Factory Outlets! Jag koper ingenting darifran, punkt slut!

Nu stanger det har bygget om 20 minuter och jag har inte fatt ett dugg gjort. Men jag hade tenta idag sa jag borde kanske kanna mig nojd anda. Jag tror jag drar hem och gor en utav de fem saker jag gillar att gora mest: umgas med min familj!

3 comments:

vally said...

Vilket fantastiskt trevligt inlägg.
Där var du verkligen på hugget.
Nästa gång ni kommer, skall jag se till att du sätter dej vid pianot och sjunger och spelar, om jag så skall binda fast dej. Du kan båda delarna men har inte ro i kroppen precis som din mor.
Allt skall gå med vindens hastighet.
Kram min älskade flicka.

Hanna Lans said...

Vad kul att du hängde på! Enda anledningen att jag kommer ihåg vad jag gjorde för tio år sedan är att det var samma år som terrorattentatet var och att jag har skrivit om det i min bok.

NEWYORKMAMMAN said...

Långt inlägg om inte annat. Så kan det gå när man inte vill göra det man borde.
Hanna, det var precis så jag kom ihåg vad jag gjorde okså, annars hade jag inte kommit ihåg. Fråga mig inte vad jag gjorde för 8 eller 12 år sedan till exempel. 2001 minns vi väl alla vad vi gjorde.