Saturday, January 14, 2012

Linssoppa

Jag surfade precis runt på min gamla blogg och hittade det här smarriga receptet. Det ska jag pröva imorgon: Linssopppa från Marie, också känd som Icakuriren.

2 grönsaksbuljongtärningar
5 dl vatten
50 g grön eller röda linser ( jag brukar ta ca 1 dl röda, för dom är snabbare)
ca 400 g squash, tärnad
2 gula lökar, hackade
lite vitlök
400 g krossade tomater
1 tsk örter (blandade, basilika, dragon, oregano)
peppar

1. fräs lök, vitlök i lite olja. Tillsätt buljong + vatten + linserna.
2. häll i den tärnade squashen + tomatkrossen + kryddor.
3. koka i ca 20 min
4. kör medmixerstaven till en slät soppa, man kan tillsätta en skvätt grädde eller creme fraiche
om man vill ha en lite mildare smak.

1 comment:

Marie A said...

Den var long time since jag gjorde...man kanske skulle göra en laddning!