Wednesday, January 11, 2017

Pizza pizza

Jag slängde ihop (äsch) en pizzabotten på blomkål igår. Den blev så himla god! Här är "receptet":

Pizzabotten:

1/2-1 färskt blomkålshuvud
1 dl ost (mozzarella, hushålls, vad som helst)
2-3 msk riven parmesan (färsk, inne pulver på burk)
1 ägg
Salt, peppar, oregano, (målet är italienska kryddsmaker)

Topping:

Krossad tomat på burk
Getost
Hårdost
Kryddor
Ruccola 

1. Sätt ugnen på 200-225 grader.
2. Gör mos av blomkålen i matberedare eller mixer. Man kan bestämma själv om man vill att blomkålen ska vara mosig eller lite grövre. 
3. Koka i mikro eller vanlig spis tills den är mjuk. Det tog 3 min på max i mikron. 
4. Nu till det kruxiga. Häll av vattnet och lägg blomkålen i en diskhandduk och vrid ur så mycket vatten du bara kan. Ett tips tror jag kan vara att låta blomkålen stå och rinna av sig i några timmar, om det nu funkar så. Den måste iallafall vara torr som fnöske.
5. Blanda ost, uppvispat ägg, parmesan, salt (mycket salt är gott), peppar, oregano och andra kryddor med den mosiga blomkålen. 
6. Bred ut smeten på bakplåtspapper som man även kan pensla med lite olivolja om man vill. 
7. Grädda 12-15 min. 
8. Lägg på vad tusan du vill! Jag använde krossade tomater, lite riven hårdost, getost, salt och oregano.  
9. Grädda ytterligare 3-5 min. Botten ska se färdig ut, men inte bränd så klart. 
10. Älskar ruccolasallad på pizza. 

Voilà!
Bakplåtspappret fastnade i botten. Bättre bild nästa gång. Det här är faktiskt ingen matblogg!

1 comment:

Vally said...

Läckert! Måste prova.