Sunday, May 22, 2011

Here we go again

Då är det val igen om ett år, här alltså. Jag läser att en Tim Pawlenty precis har annonserat att han är en utav Republikanernas kandidat. Intressant. Jag läser på lite grand. Det är det gamla vanliga tjafset om att man inte ska ha allmän sjukvård för det är ju inte bra för landets ekonomi. Blablabla. Med andra ord inget nytt. Jag kommer till abortfrågan, inte heller den ny, och kan inte för mitt liv förstå vad staten har med detta att göra: en kvinnas rätt att bestämma över sin egen kropp! Ni anar inte hur viktig just denna fråga är i valdebatten i det här landet. Detta ämne får ett gäng medelåldersgubbar, och några få tanter, sitta i senaten och rösta om, över våra huvuden precis som vore vi kreatur. Trodde ni USA var jämställt? Modernt till och med kanske? Välkomna till 50-talet! (Jag vet, jag tjatar). Nej, nu blir jag sådär anti igen. Det är tur att vi åker till Sverige om två månader. Vem vet, jag kanske stannar kvar hos er...

3 comments:

Hanna said...

Du är så välkommen att stanna kvar så!

Jag kommer ihåg (alldeles för tydligt faktiskt) om reklamen längs med motorvägen på ett foster. "Kill her today-abortion, kill her tomorrow-murder".

Dessa galningar som menar att det är bättre att barnet föds och adopteras bort, än att aborteras. Sena aborter är naturligtvis inget att sträva efter, men det är ju inte det det handlar om. Eller alla dessa galningar som står och skriker utanför abortklinikerna så att de stackars kvinnorna mår ännu sämre än vad de redan gör? Åååh, jag blir så arg!!

NEWYORKMAMMAN said...

Men dodsstraff ar bra.
Precis, adoptera bort, eller vax upp i misar och bli misshandlad och av knarkande foraldrar som inte vill ha dig. Eller varfor inte kastad i sopnedkasted? Det hande igar, i Brooklyn. En 12 timmar gammal bebis upphittad i en sopsack. Han levde. Vet inte hur manga vaningar han hade akt ner, inte 20 iallafall. Mamman hade de naturligtvis hittat. Javla idioter. Men det ar bra, tvinga dem att foda bara, kara republikaner, sa far vi ett fiiiint land.

NEWYORKMAMMAN said...

Men dodsstraff ar bra.
Precis, adoptera bort, eller vax upp i misar och bli misshandlad och av knarkande foraldrar som inte vill ha dig. Eller varfor inte kastad i sopnedkasted? Det hande igar, i Brooklyn. En 12 timmar gammal bebis upphittad i en sopsack. Han levde. Vet inte hur manga vaningar han hade akt ner, inte 20 iallafall. Mamman hade de naturligtvis hittat. Javla idioter. Men det ar bra, tvinga dem att foda bara, kara republikaner, sa far vi ett fiiiint land.